Tuesday 26 June 2012

Tekanan Di Tempat Kerja

As Salam & Selamat Sejahtera (^_^)

Setiap daripada kita mempunyai tekanan kerja. Suasana tempat kerja yang selesa dan selamat meningkatkan kecekapan mutu kerja dan keseronokan bekerja. Suasana tempat kerja yang kurang memuaskan boleh mendatangkan tekananan mental.

Tekanan kerja yang sedikit adalah perlu untuk meningkatkan daya produktiviti. Jika tekanan di tempat berlebihan, ia boleh memberi kesan negatif kepada individu sama ada dari segi mental dan emosi. Masalah peribadi dan keluarga akan merumitkan lagi kesihatan pekerja.

ADAKAH ANDA MANGSA TEKANAN MENTAL DI TEMPAT KERJA ?   

Antara tanda-tanda tekanan adalah :-

  •     Bersikap ganas (panas baran)
  •     Gelisah
  •     Gangguan selera makan
  •     Gangguan tidur
  •     Hilang tumpuan, motivasi
  •     Kemurungan
  •     Kerisauan yang berlebihan
  •     Kelesuan
  •     Mudah meradang
  •     Perasaan bersalah

PUNCA TEKANAN DI TEMPAT KERJA

  •     Jenis Pekerjaan
    Suasana tempat kerja, tekanan kerja yang berpanjangan dan perubahan cara pengendalian kerja.

  •     Peranan
    Kerja dan peranan yang sentiasa berubah-ubah secara kerap atau pekerjaan yang merbahaya.

  •     Perhubungan
    Konflik sesama rakan sekerja dan majikan.

  •     Kerjaya
    Kurang insentif dan penghargaan dari majikan, kecewa terhadap suasana kerja, tidak 
    dinaikkan/diturunkan pangkat, hilang pekerjaan.

  •     Perubahan dalam organisasi
    Perubahan dalam struktur dan pengurusan organisasi secara mendadak meningkatkan kekeliruan
    dan tekanan kepada pekerjaan.



TUJUH LANGKAH MENANGANI TEKANAN KERJA
               
Bersikap Realistik Terhadap Pekerjaan Anda            
  •     Akui kekuatan dan kelemahn dalam diri anda.
  •     Bersikap positif semasa melakukan pekerjaan anda.
  •     Lakukan yang terbaik dalam pekerjaan anda.
  •     Merasa seronok bekerja.

Rancang Kerja Anda            
  •     Kendali masa anda dengan bijak
  •     Beri keutamaan pada kerja yang penting.
  •     Jangan bertangguh kerja.
  •     Elakkan membawa sebarang tugasan balik ke rumah.
  •     Mengagihkan kerja dengan bijak.

Tingkatkan Kemahiran Penyelesaian Masalah            
  •     Lihat masalah dengan rasional dan rancang penyelesaian secara sistematik.
  •     Senaraikan masalah-masalah mengikut keutamaan serta langkah-langkah menanganinya.
  •     Nilaikan kesesuaian pada setiap langkah penyelesaian.
  •     Ambil tindakan secara wajar.

 Mempunyai Sikap Yang Betul            
  •     Terhadap Perubahan Dalam Kerja.
  •     Sentiasa bersikap terbuka, bertolak ansur dan realistik terhadap apa jua perubahan yang
        berlaku
  •     Rancang perubahan secara teratur.

Amalkan Komunikasi Berkesan Di Tempat Kerja            
  •     Amalkan sifat tegas (assertive) bukan garang (aggressive).
  •     Luahkan pendapat anda secara sopan, tegas dan jelas.
  •     Hormati pandangan rakan sekerja anda.

Tingkatkan Sokongan Sosial di Tempat Kerja    
  •     Wujudkan ikatan persahabatan sesama rakan sekerja.
  •     Senaraikan individu dan organisasi yang dapat membantu anda dan rakan sekerja di dalam
        menangani sebarang masalah.
  •     Berkongsi masalah dengan mereka yang sedia mendengar.
  •     Luangkan masa anda untuk membantu rakan yang bermasalah.

Amalkan Cara Hidup Sihat            
  •     Luangkan masa untuk beriadah.
  •     Dapatkan tidur yang mencukupi
  •     Bersenam selalu.
  •     Berurut atau mengunjungi spa.
  •     Bercuti.
  •     Adakan aktiviti/hobi yang menyeronokkan.
  •     Jauhi diri dari arak, rokok dan dadah.
  •     Amalkan nilai-nilai murni dah berpegang teguh pada ajaran agama.

Sumber : Disini

6 comments:

  1. Wow, great! harus ikut ni..

    ReplyDelete
  2. @Nurul Asykin yups bebeh! harus ikot.. uwaa... *stresss

    ReplyDelete
  3. tekanan kerja kat mana2 pon sama ar...

    ReplyDelete
  4. @sedutzonetekanan kje mmg ada kat mna2 company pun. cuma jenis tekanan tu je yg berbeza, ada tekanan ngan bos, tekanan ngan opismate, tekanan ngan kerja yg menimbun, tekanan ngan client n mcm2 jenis tekanan lg la. hihi. :)

    ReplyDelete